CINTA AHMAD MUTAWAKKIL – Zainal Rashid Ahmad
A.
SINOPSIS
- Ahamad
Mutawakkil seorang pejuang nasionalis berjuang membebaskan negara daripada
penjajah Inggeris dan PKM (Parti Komunis Malaya). Ahamad telah ditemui dalam
keadaan cedera parah oleh penduduk kampung semasa mereka selesai sembahyang
maghrib di surau. Imam Ngah Deraman dan Penghulu Ibrahim Sigap memapah Ahamad
yang cedera di bahu serta membaringkannya. Ahamad tercungap-cungap dan akhirnya
pengsan.
- Kampung
Ahamad telah diterokai sejak tiga generasi yang berkebun dan bertanam padi.
Pada tahun 30-an Tuan Booth datang ke situ dan meneroka hutan dengan mengupah
beratus-ratus buruh untuk menanam getah. Ahamad menjadi yatim piatu apabila
bapanya, Wak Sadir meninggal dunia. Ahamad terpaksa hidup menumpang Tuan Booth
selama 3 tahun.
- Pada tahun
1941, Jepun telah menjajah Tanah Melayu. Tuan Booth terpaksa berpindah dan
kekejaman Jepun menjadikan penduduk hidup susah. Ahamad telah dijadikan anak
angkat oleh Imam Deraman. Beliau mengajar Ahamad termasuklah bercakap bahasa
Inggeris. Pada tahun 1943, Ahamad bekerja di bandar.
- Pada tahun
1945 Jepun kalah akibat serangan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki. Pada Tahun
1946, Ahamad menjadi seorang yang berpengaruh dan semua ucapannya dipercayai
oleh orang kampung serta daerahnya. Tuan Booth balik semula ke estetnya dan
beliau sungguh mesra dengan orang kampung di situ serta mengeratkan hubungan
antara penduduk di kampung itu.
- Ahamad
menjadi seorang pejuang nasionalisme dan semakin terserlah perjuangan serta
menentang perjuangan komunis serta penjajah melalui pidato dan penulisannya di
dalam surat khabar. Akhirnya dia telah mendapat jawatan nombor dua dalam
partinya pada tahun 1952. Anak Tuan Booth iaitu Sandra pula jatuh hati kepada
Ahamad dan ini menimbulkan prasangka kepada orang kampungnya.
- Pada tahun
1948, komunis mula mengganas di Perak dan Ahamad semakin tegas menyedarkan
rakyat supaya menentang ideologi komunis. Akibatnya, komunis menyerbu banglo
tuan Booth dan membunuh 5 orang penghuni. Mereka mengugut Tuan Booth supaya
menasihati Ahamad supaya berhenti mengajak orang kampung membenci Komunis.
Ahamad tidak mendengar nasihat Tuan Booth dan Penghulu Sigap, sebaliknya dia
semakin berani bersuara dengan lantang.
- Pada malam
Jumaat yang lepas semasa menyampaikan ceramah, seorang budak lelaki telah
datang berjumpa Ahamad. Ahamad mengikuti budak itu dan sejak itu Ahamad hilang
dan tidak ditemui. Tiga kumpulan penduduk termasuk Tuan Booth telah berusaha
mencari Ahmad tetapi Ahamad tidak dijumpai.
- Akhirnya,
selepas solat maghrib itu, segala kerungsingan penduduk kampung tentang
kehilangan Ahamad telah terjawab apabila Ahamad muncul dalam keadaan cedera
parah. Ahamad meninggal dunia di atas riba Imam Ngah Deraman dan Penghulu Sigap
akibat ditembak dengan 3 das peluru. Pada malam 31 Ogos 1957, penduduk kampung
mengadakan doa tanda kemerdekaan serta tahlil ke atas Ahamad.
- Tuan Booth
balik ke England seminggu selepas kemerdekaan Tanah Melayu. Setahun selepas
itu, Sandra balik semula ke banglo bapanya kerana terkenangkan cintanya kepada
Ahamad. Dia telah mengajar anak-anak penduduk kampung membaca dan menulis.
B.
TEMA:
- Kegigihan
dan keberanian seorang pemuda berkorban nyawa untuk mendapatkan kemerdekaan
tanah air.
- Contohnya
- Ahamad Mutawakkil seorang yang berani menyampaikan maklumat kepada masyarakat
agar berani menuntut kemerdekaan daripada penjajah serta menentang ideologi
komunis.
C.
PERSOALAN:
1.
Kasih--sayang sesama ahli keluarga. Contohnya, Tuan Booth bertindak membawa
semua ahli keluarganya berpindah semasa penjajahan Jepun kerana beliau
menyayangi keluarganya.
2. Ketabahan
menghadapi kesukaran hidup semasa peperangan. Contohnya, penduduk kampung
sentiasa tabah dan sabar ketika menghadapi kesusahan hidup semasa penjajahan
Jepun dan keganasan komunis.
3. Semangat
patriotisme yang tinggi dalam diri seorang pejuang tanah air. Contohnya, Ahamad
sentiasa berjuang untuk menyedarkan rakyat untuk mendapatkan kemerdekaan
daripada penjajah serta kekejaman komunis.
4. Hubungan
cinta yang sangat mendalam. Contohnya, Sandra amat mencintai Ahamad sehingga
dia sanggup kembali semula ke banglo bapanya setelah Tanah Melayu mencapai
kemerdekaan.
5. Kerjasama
yang erat dalam kalangan masyarakat. Contohnya, penduduk kampung bersatu
membentuk tiga kumpulan untuk mencari Ahamad yang hilang.
6. Kekejaman
dan kezaliman pihak penjajah terhadap masyarakat. Contohnya, pengganas
menyerang banglo Tuan Booth dan membunuh lima penghuni di banglo itu.
D.
WATAK DAN PERWATAKAN:
1.
Ahmad Mutawakkil:
a. berusia
25 tahun ketika meninggal dunia kerana ditembak komunis.
b. anak
tunggal Wak Sadir dan menjadi yatim piatu apabila bapanya meninggal dunia.
c. pintar -
boleh membaca dan menulis bahasa Inggeris yang diajar Imam Ngah Deraman.
d.
patriotisme - berjuang menyedarkan rakyat untuk menentang komunis dan penjajah.
e. bijak
merancang masa depan - belajar membaca dan menulis bahasa Inggeris daripada
Sandra ketika tinggal di rumah Tuan Booth selama 3 tahun.
f. petah
berpidato - selalu berpidato kepada penduduk kampung untuk menyedarkan mereka
supaya menentang komunis dan penjajah.
g. berani -
berani bersuara menyatakan pendapatnya kepada rakyat supaya menentang komunis
dan penjajah walaupun dinasihati oleh Tuan Booth supaya menghentikannya.
h. Sanggup
berkorban - sanggup berkorban nyawa untuk mendapatkan kemerdekaan tanah air
daripada penjajah serta menentang keganasan komunis.
i. sangat
berpengaruh - beliau dihormati dan dipilih sebagai pemimpin nombor dua
partinya.
j.
menghargai jasa - beliau menghargai jasa Tuan Booth yang telah memeliharanya
dengan menghadiri majlis yang dibuat oleh Tuan Booth di banglonya.
2.
Tuan Booth:
a. pengurus
ladang dan majikan kepada beratus-ratus orang buruh di ladang getahnya.
b. mesra -
mudah tersenyum apabila bertemu dengan penduduk kampung.
c. baik hati
- menjemput pasangan pengantin di kampung itu datang ke banglonya untuk
diraikan serta sanggup memelihara Ahmad di banglonya.
d. peramah -
suka bersembang dan bergaul dengan penduduk di surau pada waktu petang.
e. penyayang
- membawa keluarganya yang disayangi berpindah ketika Jepun menyerang.
3.
Sandra:
a. anak Tuan
Booth yang fasih berbahasa Inggeris.
b. baik hati
- mengajarkan Ahamad menulis dan membaca Inggeris.
c. penyayang
- amat menyayangi Ahamad dan beliau menangis apabila Ahamad dilaoprkan hilang.
d. setia -
balik semula ke banglo bapanya selepas merdeka serta mengajar anak-anak kampung
itu menulis dan membaca kerana terkenang cintanya kepada Ahamad.
E. LATAR:
1. Latar Tempat:
- surau kampung - Ahmad balik dalam keadaan cedera parah di surau itu pada waktu selepas maghrib. Di surau itu dia meninggal dunia kerana ditembak oleh komunis.
- Banglo Tuan Booth - Tuan Booth tinggal di banglo estet itu bersama keluarganya. Di situ juga 5 orang dibunuh oleh komunis.
- Estet Ephill dan Estet Sungai Siput - komunis membunuh 3 orang pengurus estet berbangsa Inggeris.
- bandar - Ahamad bekerja di bandar sebagai pembaca dan penulis surat Inggeris kepada penentang Jepun.
- Tanah Estet Tuan Booth - tempat 15 keluarga buruh dari India tinggal dan bekerja di estet itu.
- Laman estet Tuan Booth - Komunis melepaskan tembakan ke udara untuk menakut-nakutkan orang kampung daripada menentang mereka.
- England - Tuan Booth dan keluarganya pulang ke England selepas seminggu Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
2. Latar Masa:
- pertengahan tahun 30-an - Tuan Booth datang ke kampung itu dan membuka estet getah serta menggaji ratusan buruh.
- waktu pagi - 5 orang komunis memasuki banglo tuan Booth dan mendesaknya supaya menasihati Ahamad agar tidak menghasut rakyat menentang komunis.
- waktu petang - tuan Booth selalu pergi ke surau untuk bersembang dengan penduduk kampung.
- waktu malam - Ahamad selalu menyampaikan pidato untuk menyedarkan rakyat supaya menuntut kemerdekaan.
- tahun 1941 - tentera Jepun menjajah Tanah Melayu dan Tuan Booth keluar dari banglonya untuk menyelamatkan diri.
- Malam Jumaat - Ahmad melangkah lemah kerana kecederaan ke surau kampungnya. Dia meninggal dunia pada malam itu kerana ditembak komunis.
- 31 ogos 1957 - penduduk kampung mengadakan majlis doa kesyukuran kerana kemerdekaan negara dan mengadakan tahlil untuk Ahmad.
- seminggu selepas merdeka - tuan Booth balik ke England.
- 31 Ogos 1958 - Sandra balik semula ke banglo bapanya kerana dia terkenang akan cintanya kepada Ahamad.
3. Latar Masyarakat:
- masyarakat yang mempunyai semangat patriotisme yang tinggi - Ahamad memberi pidato kepada penduduk kampung supaya bangun menentang penjajah dan komunis.
- masyarakat Melayu - tinggal di kawasan pedalaman sejak 3 generasi yang lalu dengan berkebun dan bersawah padi.
- masyarakat yang bersatu padu - orang kampung membentuk 3 kumpulan untuk bersama-sama mencari Ahamad yang hilang.
- masyarakat yang menjadi mangsa keganasan - Ahmad, 5 orang penghuni bunglo dan 3 orang pengurus estet berbangsa Inggeris menjadi mangsa keganasan komunis.
- Masyarakat penjajah yang bertindak mengaut keuntungan - Tuan Booth membuka ladang getah di Tanah Melayu untuk mengaut keuntungan.
- Kumpulan komunis - kumpulan ini bertindak ganas dan kejam membunuh ramai mangsa termasuk Ahamad.
F. BAHASA:
1. bahasa Arab - solat maghrib/ Alhamdulillah/ syahadah
2. bahasa slanga/ bahasa pasar - "Gua tau...lu... Kasi tau sama ....."
3. Repitasi/ pengulangan - Hati Melayu tak reti bermusuh, hati Melayu penuh dengan persahabatan.
4. Personafikasi - ...ketenangan merayap ke seluruh negara...../ diratah atau dirobek peluru.
5. Simile - Sawah pula, laksana lautan emas.....
6. Metafora - garisan perang/ bola matanya/ sayap parti
7. Sinkope - tak, tu, dulu, tau
8. peribahasa - anak angkatnya, minta diri, tangan kosong
G. NILAI:
1. kasih sayang - Tuan Booth membawa semua keluarganya keluar dari bunglonya seminggu sebelum Jepun menjajah.
2. patriotisme - Ahamad berjuang meniupkan semangat mendapatkan kemerdekaan kepada penduduk kampungnya dan menentang kekejaman komunis.
3. keberanian - Ahamad berani bersuara dengan lantang dalam pidatonya mengajak penduduk kampung memperjuangkan kemerdekaan daripada penjajah.
4. ketabahan - Ahamad tabah berdepan dengan pelbagai cabaran dalam perjuangannya menuntuk kemerdekaan negara.
5. kebijaksanaan - Ahmad bijak mengambil peluang belajar dan menulis bahasa Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di banglo Tuan Booth.
6. tanggungjawab - Imam Ngah Deraman bertanggungjawab menjadikan Ahamad sebagai anak angkat setelah Ahamad menjadi yatim piatu.
7. kerjasama - penduduk kampung dan tuan Booth membentuk 3 kumpulan untuk bekerjasama mencari Ahamad yang hilang ditangkap komunis.
8. hormat-menghormati - Tuan Booth amat menghormati penduduk kampung dan selalu ke surau untuk berbual-bual dengan penduduk.
9. mengenang jasa - Ahamad mengenang jasa tuan Booth yang pernah memeliharanya dengan menghadiri majlis yang dibuat oleh tuan Booth di banglonya.
H. PENGAJARAN:
1. kita hendaklah berani dalam melakukan sesuatu tindakan yang baik - Ahamad berani bersuara lantang mengajak penduduk supaya berjuang mendapatkan kemerdekaan.
2. Kita mestilah mempunyai semangat patriotisme - Ahamad mengajak penduduk kampungnya supaya berusaha mendapatkan kemerdekaan tanah air daripada penjajah.
3. kita mestilah bekerjasama dan saling membantu - penduduk kampung dan tuan Booth bekerjasama untuk mencari Ahamad yang hilang kerana ditangkap komunis.
4. Kita mestilah mengenang budi - Ahamad mengenang budi tuan Booth yang pernah memeliharanya dengan menghadiri majlis tuan Booth di banglonya.
5. Kita mestilah menyayangi keluarga kita - tuan Booth membawa keluarganya berpindah sebelun Jepun menjajah kampung itu.
6. Kita mestilah mengambil peluang untuk membaiki diri - Ahamad mengambil peluang untuk belajar menulis dan bercakap Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di banglo tuan Booth.
1. Latar Tempat:
- surau kampung - Ahmad balik dalam keadaan cedera parah di surau itu pada waktu selepas maghrib. Di surau itu dia meninggal dunia kerana ditembak oleh komunis.
- Banglo Tuan Booth - Tuan Booth tinggal di banglo estet itu bersama keluarganya. Di situ juga 5 orang dibunuh oleh komunis.
- Estet Ephill dan Estet Sungai Siput - komunis membunuh 3 orang pengurus estet berbangsa Inggeris.
- bandar - Ahamad bekerja di bandar sebagai pembaca dan penulis surat Inggeris kepada penentang Jepun.
- Tanah Estet Tuan Booth - tempat 15 keluarga buruh dari India tinggal dan bekerja di estet itu.
- Laman estet Tuan Booth - Komunis melepaskan tembakan ke udara untuk menakut-nakutkan orang kampung daripada menentang mereka.
- England - Tuan Booth dan keluarganya pulang ke England selepas seminggu Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
2. Latar Masa:
- pertengahan tahun 30-an - Tuan Booth datang ke kampung itu dan membuka estet getah serta menggaji ratusan buruh.
- waktu pagi - 5 orang komunis memasuki banglo tuan Booth dan mendesaknya supaya menasihati Ahamad agar tidak menghasut rakyat menentang komunis.
- waktu petang - tuan Booth selalu pergi ke surau untuk bersembang dengan penduduk kampung.
- waktu malam - Ahamad selalu menyampaikan pidato untuk menyedarkan rakyat supaya menuntut kemerdekaan.
- tahun 1941 - tentera Jepun menjajah Tanah Melayu dan Tuan Booth keluar dari banglonya untuk menyelamatkan diri.
- Malam Jumaat - Ahmad melangkah lemah kerana kecederaan ke surau kampungnya. Dia meninggal dunia pada malam itu kerana ditembak komunis.
- 31 ogos 1957 - penduduk kampung mengadakan majlis doa kesyukuran kerana kemerdekaan negara dan mengadakan tahlil untuk Ahmad.
- seminggu selepas merdeka - tuan Booth balik ke England.
- 31 Ogos 1958 - Sandra balik semula ke banglo bapanya kerana dia terkenang akan cintanya kepada Ahamad.
3. Latar Masyarakat:
- masyarakat yang mempunyai semangat patriotisme yang tinggi - Ahamad memberi pidato kepada penduduk kampung supaya bangun menentang penjajah dan komunis.
- masyarakat Melayu - tinggal di kawasan pedalaman sejak 3 generasi yang lalu dengan berkebun dan bersawah padi.
- masyarakat yang bersatu padu - orang kampung membentuk 3 kumpulan untuk bersama-sama mencari Ahamad yang hilang.
- masyarakat yang menjadi mangsa keganasan - Ahmad, 5 orang penghuni bunglo dan 3 orang pengurus estet berbangsa Inggeris menjadi mangsa keganasan komunis.
- Masyarakat penjajah yang bertindak mengaut keuntungan - Tuan Booth membuka ladang getah di Tanah Melayu untuk mengaut keuntungan.
- Kumpulan komunis - kumpulan ini bertindak ganas dan kejam membunuh ramai mangsa termasuk Ahamad.
F. BAHASA:
1. bahasa Arab - solat maghrib/ Alhamdulillah/ syahadah
2. bahasa slanga/ bahasa pasar - "Gua tau...lu... Kasi tau sama ....."
3. Repitasi/ pengulangan - Hati Melayu tak reti bermusuh, hati Melayu penuh dengan persahabatan.
4. Personafikasi - ...ketenangan merayap ke seluruh negara...../ diratah atau dirobek peluru.
5. Simile - Sawah pula, laksana lautan emas.....
6. Metafora - garisan perang/ bola matanya/ sayap parti
7. Sinkope - tak, tu, dulu, tau
8. peribahasa - anak angkatnya, minta diri, tangan kosong
G. NILAI:
1. kasih sayang - Tuan Booth membawa semua keluarganya keluar dari bunglonya seminggu sebelum Jepun menjajah.
2. patriotisme - Ahamad berjuang meniupkan semangat mendapatkan kemerdekaan kepada penduduk kampungnya dan menentang kekejaman komunis.
3. keberanian - Ahamad berani bersuara dengan lantang dalam pidatonya mengajak penduduk kampung memperjuangkan kemerdekaan daripada penjajah.
4. ketabahan - Ahamad tabah berdepan dengan pelbagai cabaran dalam perjuangannya menuntuk kemerdekaan negara.
5. kebijaksanaan - Ahmad bijak mengambil peluang belajar dan menulis bahasa Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di banglo Tuan Booth.
6. tanggungjawab - Imam Ngah Deraman bertanggungjawab menjadikan Ahamad sebagai anak angkat setelah Ahamad menjadi yatim piatu.
7. kerjasama - penduduk kampung dan tuan Booth membentuk 3 kumpulan untuk bekerjasama mencari Ahamad yang hilang ditangkap komunis.
8. hormat-menghormati - Tuan Booth amat menghormati penduduk kampung dan selalu ke surau untuk berbual-bual dengan penduduk.
9. mengenang jasa - Ahamad mengenang jasa tuan Booth yang pernah memeliharanya dengan menghadiri majlis yang dibuat oleh tuan Booth di banglonya.
H. PENGAJARAN:
1. kita hendaklah berani dalam melakukan sesuatu tindakan yang baik - Ahamad berani bersuara lantang mengajak penduduk supaya berjuang mendapatkan kemerdekaan.
2. Kita mestilah mempunyai semangat patriotisme - Ahamad mengajak penduduk kampungnya supaya berusaha mendapatkan kemerdekaan tanah air daripada penjajah.
3. kita mestilah bekerjasama dan saling membantu - penduduk kampung dan tuan Booth bekerjasama untuk mencari Ahamad yang hilang kerana ditangkap komunis.
4. Kita mestilah mengenang budi - Ahamad mengenang budi tuan Booth yang pernah memeliharanya dengan menghadiri majlis tuan Booth di banglonya.
5. Kita mestilah menyayangi keluarga kita - tuan Booth membawa keluarganya berpindah sebelun Jepun menjajah kampung itu.
6. Kita mestilah mengambil peluang untuk membaiki diri - Ahamad mengambil peluang untuk belajar menulis dan bercakap Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di banglo tuan Booth.
terima kasih
BalasPadamSalam cikgu... ada sedikit kesilapan nota diatas iaitu mengenai 5 orang penghuni bangle yang dibunuh oleh komunis. Mengikut teks komunis yang seramai 5 orang itu tidak membunuh sesiapa sebaliknya hanya menggertak Tuan Booth sahaja. terima kasih cikgu.
BalasPadambukan ngah deraman yang ajar membaca dan menulis bahasa inggeris kepada ahmad mutawakkil tetapi Sandra yang mengajarnya...
BalasPadamTerima kasih Cikgu Abadi...maaf atas kekhilafan...
BalasPadamTerima kasih Cikgu Abadi...maaf atas kekhilafan...
BalasPadamterima kasih,sngat mbntu tuk ujian lisan sye
BalasPadamsgt membantu utk ulbs x de lagi dlm kls pilih tjuk ni
BalasPadamTerima Kasih tuan, sangat membantu saya dalam ujian lisan akan datang...
BalasPadammenipu je lebih.bangsat
Padamsangat sangat membantu....terima kasih ..
BalasPadamterima kasih
BalasPadamtrima kasih
BalasPadamsama-sama...moga semua pelajar berjaya dalam spm nanti!
BalasPadamtime kasih cikgu untuk nota yang amat berguna ni
BalasPadamTerima kasih ckgu atas ilmu yg dicurahkan...
BalasPadamTerbaik..cikgu
BalasPadamTerbaik..cikgu
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamtrimas
BalasPadamgud..very good ...
BalasPadamada ksilapan sikit dlm sinopsis..mnururt buku teks sejadah rindu, tak ada seorang pun yang dibunuh komunis ktika mnyrbu masuk banglo Tuan Booth..mohon diperbetulkan..
BalasPadamTerima kasih sangat membantu
BalasPadamtq cikgu even ada kesalahan isi tetapi sangat membantu
BalasPadamcikgu maafkan saya di dalam sinopsis ini banyak yang tidak benar lalu ia membuat pelajar memahami sinopsis ini .
BalasPadamjadi saya minta kerjsama tuan / cikgu bagi memebuat satu lagi sinopsis yang mengikut di dalam novel sejadah rindu
sekian terima kasih dan selamat maju jaya
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadameeeee.bodo je...salah ni nk tipu agak-agak ah...buat rosak generasi akan datang je....^0^
BalasPadamTerima kasih kerana berkongsi semoga bermanfaat kepada semuaa pelajar.
BalasPadam